torsdag 2 april 2009

Har testat nya ugnen

Tror jag nämnde för några veckor sedan att min ugn mer eller mindre lagt av, och att jag väntade på en ny spis. Igår på eftermiddagen ringde det på dörren och utanför stod fastighetsskötarna med den nya spisen (stackare, jag bor ju på tredje våningen utan hiss...). Spisen är jättefin, dock har jag inte testat den för matlagning än. Man ska ju bränna av plattorna och köra ugnen en viss tid så att alla oljor från tillverkningen försvinner, och detta gjorde jag igår. Lägenheten stinker fortfarande, trots att jag hade fläkten på hela tiden samt att jag eldat doftljus i flera timmar. Så någon mat har jag inte "vågat" tillaga än...

Dock har jag testat ugnen genom att göra lite hängen/berlocker i krympplast! Det verkar inte som om stämpelfärgen torkat riktigt än så de får nog ligga på tork några dagar - men sen ska jag testa att göra lite smycken med dem.


Genomskinlig krympplast som jag stämplat med svart dyna. De är gjorda två och två så tanken är väl att det blir örhängen - fast några är nästan i storlek för halsband i stället. Har lagt dit en femkrona så att man ser storleken lite bättre...


Här har jag stansat ut figurer i svart krympplast. Tittar man noga på blomman och hjärtat kan man se ett silver/vitt mönster... Testade först att stämpla med silverfärgad stämpeldyna, men tyckte inte att motivet syntes så bra. Dock ser jag i efterhand att det framträder efter att plasten varit i ugnen så det blir nog några stämplade svarta krympplastberlocker vid ett senare tillfälle!


Enligt förpackningen ska motivet krympa ner till 1/3 av normal storlek... Tycker inte att det stämmer riktigt, men mindre blir det i alla fall... =)

1 kommentar:

Hanna sa...

Häftigt, har jag aldrig sett förut. Nu har jag målat min målarduk inför pysseldagen. Köpte en fyrkantig målarduk, svart och lila hobbyfärg. Målade duken lila, bokstäverna ska sedan vara i svart. Nu ska jag bara komma på vad det ska stå på den också. Får se om jag köper en målarduk till.