torsdag 18 december 2008

Granen 2008

Har tidigare idag varit hemma hos Föräldrarna och pyntat årets andra gran. Fick ju min klar igår...

Sitter och tittar på den nu, och är riktigt nöjd faktiskt. Den ser faktiskt inte så sned ut i år.

På grund av mina allergier har jag nämligen en konstgjord gran. "Tråkigt" kanske folk tycker, men jag kommer knappast ihåg hur det var att ha en levande gran - jag var nog ganska liten sista gången vi hade en sådan. Dessutom märker jag direkt av när jag är hemma hos folk som har en levande gran inne, jag blir snuvig och täppt - och mår ganska dåligt.

Köpte därför en konstgjord gran när jag flyttade till första egna lägenheten. Jag hittade en riktigt fin och ganska naturtrogen gran på en loppis i Kumla. Granen hade förut stått på Avdelning 5 på RSÖ (numera USÖ, länets sjukhus) - och dem har jag svurit över, både en och två gånger... När jag mycket glad skulle montera ihop granen första gången för att klä den och sen bjuda hem familjen på julfika för att njuta av min första, egna gran så välte den j-a granen hela tiden. Av någon anledning hade de nämligen sågat av en del av stammen längst ner, och detta innebar att granen inte låstes i foten och därmed välte av sin egen tyngd. Efter mycket svärande, många försök och helt sönderrivna händer (jo, man kan riva sig på konstgjorda granbarr, tro mig...) ringde jag min kära Pappa som fick komma förbi och fixa en av sina speciallösningar.

Detta gjorde dock att min gran är sned, inte jättemycket sned - men det är så det syns! Dock måste jag ha placerat den annorlunda i år för nu när jag sitter i soffan ser den helt rak ut.

Okej, helt plötsligt ser jag från vilken vinkel granen är sned... =)
Dessutom inte världens bästa kort, men det gick inte att få det bättre.
Några julklappar ligger redan under granen, ska slå in några fler nu.

Inga kommentarer: