fredag 31 december 2010

Pysselåret 2010

På nyårsafton förra året gjorde jag en sammanfattning över mina favoriter från 2009. Tänkte först göra likadant i år, men insåg när jag kollade igenom året här i bloggen att jag nog skulle få lite svårt att bestämma mig. Så istället får det bli en sammanfattning av pysselåret 2010 - med en massa länkar till inlägg, med favoriter av en eller annan anledning.


2010 var året jag gick på två kurser som anordnades av Stellas. Dels blev det en Tim Holtz-inspirerad kurs med duktiga AnnaMaria/Rimna som kursledare, och sen också en Julverkstadskurs (se även HÄR) där tyvärr AnnaMaria blev sjuk, men vi genomförde kursen ändå som en mycket trevlig pysseldag. Jag hoppas verkligen att jag får fler chanser till liknande kurser under året som kommer - det är skoj, lärorikt och enormt givande!

Under 2010 införskaffade jag en digital systemkamera och beslutade mig för att även starta upp en fotoblogg. Insåg att det troligtvis skulle bli för mycket foton i denna blogg annars...  Och jag kan lova att det var med stolthet jag i mitten av november visade upp bilder här i bloggen på mina föräldrars nya tavlor - några av MINA foton som de förstorat och ramat in!

Även detta år blev det en hel del broderande! Jag hann med en ballerina, ett motiv av Banksy och ett Borta med vinden-broderi. Dessutom broderade jag en tavla till Hanna med motiv från Trollkarlen från Oz när hon fyllde år, och så fick LilleBror & L ett broderi på sig själva som bröllopspresent.

I början av september gifte sig alltså LilleBror & L. Det blev en helt perfekt dag, men samtidigt en väldigt intensiv helg! Jag och L gjorde inbjudningarna ihop, och även runt bröllopet var det en hel del pyssel. Det blev bland annat en dekorerad ringask, några tändsticksaskar (självklart...), kort till presenterna, placeringskort och en bar...

Jag var med i en utmaning hos Altheas Mix där vi tillverkade ett julkort i veckan mellan 1 juli och lucia. Då och då ångrade jag att jag hoppat på utmaningen, men jag ville absolut inte bryta så jag höll i och när väl julkorten skulle skickas i mitten av december var de alla klara och jag slapp den vanliga stressen  =)

I början av februari började jag så smått förbereda en fjärilstavla att ge till min vän M i födelsedagspresent. Sorgligt nog blev det istället fjärilar till rosorna som vi la på hennes kista en dryg månad senare. Tyvärr fick jag sedan ännu en gång dekorera handbuketter med fjärilar när min kära Mormor begravdes i maj.

En roligare sak var LillaSysters födelsedagspresent i februari. Jag fixade till en låda fylld med pysselmaterial till henne - något som höll mig sysselsatt under en tid och var såååå skoj!!

Det har blivit lite smycken under året. Jag testade att göra armband med memorywire, något jag kommer göra fler gånger. Örhängena jag gjorde i början av januari har använts flitigt, likaså halsbandet från början av oktober. Jag har under året köpt på mig en del reasmycken så jag ska under 2011 försöka sätta mig och tillverka lite nytt, som armbandet jag gjorde av hårband.

Några av favoriterna när det gäller kort är bröllopskortet jag fick beställning på, kortet jag gjorde till Maria & Fredriks inflyttningsfest som även var ett grattiskort till Maria, och så inbjudningarna till N's åttaårs kalas. Dessutom är ju plånboken i papper som jag gjorde för presentkortet vill Mammas födelsedag en favorit.

Jag testade även att dekorera med bokstäver i kontaktplast. Det blev både Rent-citat i badrumsfönstret och bloggens namn (eller en uppmaning till mig själv...) på mitt pysselskåp.

Nu i slutet på året började jag dekorera blockljus med stämpelmotiv. Något som var roligt, lätt och blev riktigt snyggt. Jag kan nog lova att det kommer bli massa sådant i framtiden.

Under 2010 har jag även testat eller påbörjat nya pyssel som det tyvärr inte blivit så mycket av. Så tanken inför 2011 är att jag ska ännu en gång försöka göra makramé-smycken, testa lite mer varianter av quilling samt verkligen komma igång med kaffefilterrosorna. Dessutom har jag en del material liggandes till pyssel som jag detta år tänker försöka använda.

Förhoppningen för 2011 när det gäller pyssel är alltså att det ska bli mer pyssel...!! =) Att jag ska testa nya saker och tekniker och använda det materialet jag har liggande i lådor. Dessutom hoppas jag på många trevliga pysseldagar och syjuntor med mina kära vänner!

GOTT NYTT ÅR!!
*

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja brist på kreativitet har det inte varit. Du har tillverkat de mest underbara saker under 2010 och jag tror inte att 2011 kommer att bjuda på något sämre.

Du är en riktig idéspruta som inspirerar mig till massor med skapande! Ser fram emot pysseldagar även 2011, för de dagarna är något av det bästa jag vet.

Många kramar!

(Säger gott nytt år vid tolvslaget)