tisdag 10 februari 2009

Återanvändning

Det är oftast dyrt att hålla på med en hobby eller ett fritidsintresse. Även pysselmaterial kan kosta ganska mycket pengar... När det gäller inköp av pärlor och liknande är jag alltid uppmärksam på bland annat smyckesreor. Man kan få ganska mycket fina pärlor för några tior om man har tur.

Detta är några av de smycken som jag tillverkat av "slaktat" material...


Från början var dessa örhängen två mobilsmycken. Bara att byta ut snoddarna mot öronkrokar.


Kedjan till armbandet kommer från en bokklubbspremie, de svarta och lila fjärilarna satt från början på ett par örhängen. Nackdelen med armbandet är dock att jag fastnade precis överallt... vet inte hur många fjärilar som försvann under första kvällen.


En suddig bild på min fotlänk. Det mesta där är nytt, men stjärnorna kommer från ett par rea-örhängen. Fick mycket beröm för min fotlänk förra sommaren, och jag fick även några beställningar. Dock blev det tyvärr inte något tillverkat... =( Får kolla om intresset finns kvar till denna sommar, och försöka komma på vad jag ska ha istället för stjärnorna som ju är slut.


Ytterligare ett armband där silverlänken kommer från en bokklubb. Och där blommorna kommer från en flaskdekoration köpt på Indiska... Den turkosa färgen passar perfekt ihop med en fräsch sommarsolbränna =)


Stjärnorna i dessa örhängen kommer från ett halsband.


Det svarta hänget är köpt på Indiska och hände i en tunn, ful kopparkedja - enkelt att byta ut till ett mockaband.

Hänget med gubben är ej köpt på rea, utan i ett litet galleri i Gamla Stan i Stockholm. Såg en fin brosch där, med ansiktet och en text - köpte det, och tappade bort påsen på vägen hem... =( Vid nästa besök var broscherna med text slut, och istället köpte jag ett par örhängen där det ena var denna platta med ansikte, och det andra örhänget var en rund stav med prickar... Det fina örhänget fick istället bli ett halssmycke med hjälp av några skinnsnören.



Som ni ser är det inte överdrivet svårt att göra egna smycken, och det behöver inte kosta så mycket heller... Det krävs bara lite fantasi =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Hur går det med det beställda kortet? Ska du till Örebro någon dag denna månad? Mötas upp och ta en fika och överlämna kortet?? //Marina

Anonym sa...

Fina smycken. Jag har målat min loppis-spegel nu, det blev fint med den svarta ramen runt. Skulle dock ha valt en högblank färg istället för matt, men färgen var ju billig såsom spegeln. Blir nog fint i hallen med spegeln mot de mörka tapeterna. Har lite andra pysselidéer. Du kanske kan ge mig lite tips. Får inte glömma mitt kök sedan. När de lila tapeterna kommer upp blir det extra fult med de oranga blommorna på kaklet.