torsdag 1 januari 2009

Ett antal kort...

Just nu är jag väldigt inne på papperspyssel - det har väl automatiskt blivit så med alla julkort och tändsticksaskar som tillverkats under december.

Oftast när jag gör ett kort så är det till ett speciellt tillfälle, och det kan ta lite tid. Har ibland tänkt att det vore smart att ha ett antal kort liggandes som man kan plocka av om man behöver ett kort och inte direkt har tid att sätta sig och klippa och klistra just då.

Hade därför en produktiv dag i höstas då jag satt och tillverkade ett antal kort - dock vet jag inte om jag är så pass nöjd med någon av dem så att de kan ges bort...

Några av dem kommer här, tillsammans med diverse kort jag gjort till vänner och bekanta...


Två dopkort i "traditionella babyfärger"...


Mammas arbetskamrat fyllde 65 och jag fick frågan om jag kunde göra ett enkelt kort till presenten. Paketet var inslaget i silverpapper med silversnöre så valet av färg för kortet var ganska givet. Två silverembossade stämpelmotiv på svart kartong - enklare än så kan det knappast bli... Men ändå väldigt tjusigt!

Ytterligare ett väldigt enkelt kort... Jag sparar på "allt" som jag tycker verkar användbart - och rosenmotivet på detta kort kommer från ett kuvert från YvesRocher. Svart kartong, en bit av kuvertet och en silvrig PeelOff-text... det behöver inte vara mer komplicerat än så!


Det här kortet är mest ett test... Ritade ut ett motiv i blyerts och satt sedan med en kraftig nål och stack hål i pappret. Hade enormt ont i fingrarna efter det... =)

Ännu ett kort där jag stuckit hål i pappret efter ett mönster, men sen har jag "fyllt i" mönstret genom att sy med broderigarn. På samma sätt som man gjorde på dagis och lekis...


Till det här kortet plockade jag faktiskt fram symaskinen... Hade sett i någon hobbybok att man kunde "sy" fina mönster i kort med hjälp av symaskin utan tråd - och ville ju testa. Insåg dock att det inte var så lätt - tror att det är enklare att göra som jag gjort på de tidigare två korten; rita upp mönstret med blyertspenna och sen sticka hålen för hand med en nål. Några utstansade fjärilar med uppvikta vingar som dekoration.


Julkoret för några år sedan såg ut så här... God Jul-stämpel, utstansade snöflingor samt en stor snöflinga jag klippte ut i vanligt kopieringspapper. Gjorde identiska julkort till alla det året - och jag var väldigt trött på att klippa snöstjärnor efter att jag klippt ut 22 stycken...


Lila kartong som kort, ljusare lila papper där jag skurit ut trollsländornas vingar så den mörkare kartongen under syns samt målat kroppen med svart penna.


Ett bröllopskort jag gjorde till bekanta för några år sedan. De hade önskat sig pengar till en resa i bröllopspresent, så på insidan av kortet hade jag gjort en "penga-ficka". Motivet är utskuret, och ett vinrött papper är klistrat på insidan av kortet.


Ytterligare ett jätteenkelt kort. Har stämplat fjärilar med en stämpeldyna med färgerna brons-silver-guld.


Samma teknik användes här; stämplade på ett tunnare svart papper och klippte ut med mönstersax för att få lite finare kanter. Limmade fast det på kortet tillsammans med en PeelOff-text.


Ytterligare ett kort där motivet kommer från boken "100 kort att skapa av papper" av Gitte Schou Hansen. Väldigt mycket "lager på lager" och dubbelhäftande tejp och häftkuddar - men resultatet blev riktigt sött.

Här har jag använt en blom-stans och lite papper i olika färger.
Använde både den utstansade blomman och pappret som blev över.



1 kommentar:

Maria sa...

Jättefina kort! Behöver sätta mig och göra lite kort snart. Bra att ha på lager.