torsdag 15 januari 2009

Embossing

Jag har ju här på bloggen talat mig varm för embossing - och hur jag aldrig mer kommer stämpla "vanligt". Fick en fråga om det där häromdagen; vad är egentligen embossing? En helt rättvis fråga, jag hade nog undrat samma sak för några år sedan.

Tänkte därför ta en liten lätt "snabb-kurs" i embossing...



När man stämplar vanligt behöver man bara en stämpel (i detta fall en omonterad stämpel på akrylblock), stämpeldyna och ett papper att stämpla på.


Det behövs lite mer saker när man embossar. Fortfarande behöver man en stämpel, papper samt en stämpeldyna (fungerar med vanliga stämpeldynor, men de speciella embossingdynorna är bäst), dessutom behöver man embossinpulver, en speciell värmefön (att hålla det stämplade motivet över en varm spisplatta ska visst också fungera) samt gärna en liten pensel/borste för att borsta bort överflödigt embossingpulver innan man värmer med fönen.


Man stämplar motivet med stämpel och stämpelfärg. Innan färgen har torkat strör man över rikligt med embossingpulver, häller sedan tillbaka överflödigt pulver i burken och borstar eventuellt bort pulver som fortfarande finns kvar runt motivet. Sen värmer man med värmefönen på motivet tills embossingpulvret smälter och ger en upphöjd, lite blänkande yta.



Motivet stämplat på vanligt sätt...


Motivet stämplat och embossat...


Hoppas denna förklaring fick det att klarna lite för dem som funderat över det här med embossing. Möjlighet att testa på denna härliga teknik finns hemma hos mig... =)

Inga kommentarer: