onsdag 7 januari 2009

Å, Ä och Ö

Tre små bokstäver som ställer till det ibland...

Jag har en hel del olika teckensnitt i min dator, och jag använder dem ganska ofta när jag gör kort (känner att textning inte är min starka sida, trots en hel helgs kalligrafikurs...). Det har hänt mer än en gång att jag letat och letat efter ett snyggt teckensnitt, och när jag väl valt har det visat sig att det är engelskt/amerikanskt och därför saknar å, ä och ö.

Nu har jag i och för sig löst det genom att gå igenom alla mina teckensnitt och skrivit en lista på de som är kompletta. Så det är fixat.

Men det är ju inte bara när man använder datorn som avsaknaden av dessa bokstäver ställer till det. Även när det gäller stämplar blir det fel ibland. Kollade igenom mina stämpelalfabeten och fyra av fem hade INTE bokstäverna å, ä och ö... Så det gäller att tänka igenom noga vad man ska skriva, och välja alfabete utefter det, eller att vara väldigt stadig på hand när man ritar dit prickar och ringar... =)

Inga kommentarer: