torsdag 2 oktober 2008

Silver

Varje höst och vår dimper det ner olika spännande kataloger fyllda med kvälls- och helgkurser. Vanligtvis bläddrar jag igenom dem och drömmer lite om vad man skulle kunna göra, men ibland så kommer jag så långt att jag faktiskt anmäler mig också... Det har blivit kurs i blomsterarrangemang, en helgkurs i kalligrafi tillsammans med Lillasyster, makeup-kurs och senast yoga-pilates. Dessutom har jag gått två kurser i silversmide hos Medborgarskolan.

På första kursen för ungefär åtta år sedan var jag den enda nya medlemmen och den enda medlemmen under 50år... Det var ett relativt självgående gäng som träffades en gång i veckan och tillverkade olika smycken och silverföremål. Att få en ny person i gruppen verkade vara den terminens höjdpunkt, och jag fick enormt mycket hjälp, råd och idéer.

En av de tekniker jag lärde mig var att sammanfoga ringar till olika kedjor. Väldigt pillrigt och enormt roligt. Man kan köpa färdiga ringar, men billigast blir det att köpa silvertråd, göra sina egna ringar i form av långa spiraler, såga eller klippa isär dem och seden börja sammanlänkandet.

Jag har kommit fram till att bästa sättet för mig är att såga isär ringarna, och det är sååå tråkigt... Silver som metervara är relativt dyrt, men om man köper 10 meter från Slöjddetaljer så blir meterpriset väsentligt billigare. Eftersom jag använder två olika tjocklekar på tråden innebär det att man sitter där med sammanlagt 20 meter silver att såga...

Dock brukar resultatet bli så bra att det inte gör så mycket!




Inga kommentarer: